A légijárművek folyamatos süllyedését elősegítő új érkezési eljárások bevezetése

A HungaroControl Zrt 2016. május 26-tól új megközelítési és érkezési eljárások alkalmazását kezdi meg a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren. A PBN (Performance Based Navigation) alapú szabvány műszeres érkezési eljárásokat elsősorban a kiszámíthatóbb és rövidebb érkezési útvonalak létrehozása érdekében dolgozta ki a HungaroControl Magyar légiforgalmi Szolgálat Zrt. Az eljárás magasabb szintű szolgáltatást biztosít a légi járművek számára úgy, hogy habár a környezeti zajterhelés érdemben nem változik, a potenciálisan zajjal érintett területek nagysága csökken.

A változtatás célja, hogy lehetővé váljon a szabványosított PBN alapú eljárások alkalmazása, továbbá olyan új T-Bar alapú megközelítések kialakítása, melyek hatására minden megközelítési formára vonatkozóan tovább javul az egységes nyomvonalhasználat.

A HungaroControl az eljárás kidolgozása során figyelembe vette a környezetvédelmi szempontokat, és megvizsgálta az új eljárások várható környezeti hatásait is.

Az új koncepció bevezetésével a környezeti zajterhelés érdemben nem változik meg, a repülési pályák szóródása azonban a várakozások szerint nagymértékben csökkenni fog. A repülési pályák szóródásának csökkenésével pedig a potenciálisan zajterheléssel érintett területek nagysága is csökkenni fog. Ezt támogatja, hogy az érkezési eljárások horizontális vonalvezetésének változásán túl a magassági előírások is változnak elősegítve ezzel a légijárművek folyamatos süllyedését. Az új eljárások a jelenlegihez képest több mint 450 méterrel magasabb magassági megkötéseket tartalmaznak.

Az új érkezési eljárások bevezetésével a légi járművek személyzetei pontosabb információt kapnak az optimális süllyedés végrehajtásához. Ennek hatására várhatóan csökkenni fog az ideálistól eltérő, kis magasságon történő szintrepülések száma is, ami kedvezően befolyásolja a földfelszíni zajhelyzetet.

Az intézkedésektől a HungaroControl az üzemanyag-felhasználás és a CO2 kibocsátás csökkenését is várja: a légi járművek útvonalanként akár több mint 50 kg üzemanyagot tudnak spórolni.
A rövidebb bevezetési eljárások által a repülési tervben szereplő útvonal is rövidebb lesz, aminek hatására kevesebb üzemanyagot kell tankolni, ami csökkenti a fogyasztást, mivel eleve kevesebb üzemanyagot kell a légi járműnek magával szállítania.

A folyamatos süllyedéssel végrehajtott megközelítési eljárások segítségével csökkenthető a szintrepülések száma és mértéke, ami lehetővé teszi a hajtóművek alapjáraton történő üzemeltetését akár a teljes megközelítés során.


honlapkészítés: dupai